Omuletul de langa tine

Panica – vine bebe – ce ar trebui sa cumpar?

Prin a sasea luna de sarcina am intrat masiv in panica. Lipsa de somn indusa de schimbarile hormonale, de brotacul extrem de activ noaptea nu m-au ajutat deloc. Aoleu vine bebe si eu ce ma fac? Ce sa cumpar – parca auzisem ca nu este ok sa cumperi lucruri inainte de a se naste bebe. Cica imi zicea cineva ca o sa primesc lucruri de la alte mamici – aha! si eu daca nu am alte mamici in grup si fac parte din categoria deschizator de drumuri ce fac?

In primul rand e bine, ca inainte de a se naste copilul, sa ai deja patutul, ceva body-uri petrecute (cele care se trag pe cap sunt ok dar o sa-ti fie frica sa il manevrezi pe bebe asa ca zi pass in primele 2 luni de la asa ceva), masa de infasat, pampersi (ia si marimea 1 si 2 ca bebe creste repede), crema pentru fund, aleza, finet, fase sterile, spirt pentru bont, prosoape cu gluga – lista completa o pun mai jos. Ideea este ca trebuie sa ai destule inainte ca nu o sa ai timp sa cumperi dupa, mai greu sa trimiti pe altii sa faca cumparaturile si tot asa.

Daca aveti prietene cum sunt ale mele – s-au oferit sa isi aduca contributia la trusoul viitorului nepot onorific asa ca primul lucru pe care l-am facut a fost o lista cu ce am crezut eu necesar. Iar ele s-au inscris cu ce cumpara.

O sa ti se para o lista interminabila – si da! – iti trebuie toate – chiar nu sunt mofturi. Par multe pentru ca nu ai avut niciodata nevoie de lucrurile astea, nici nu stii ce foloseste sau nu si trebuie, chiar trebuie. Eu aveam vreo 30 de itemi pe lista de m-am panicat si mai tare dupa!

Asa ca lasa panica, fa o adunare cu fetele, intreaba colegii cu copii ce ar putea sa iti dea/imprumute. Orice e binevenit pentru inceput, mai apoi o sa triezi in functie de ce vei vedea ca merge la bebe (de ce zic asta – brotacul meu nu a suportat salopetele, asa ca pe alea nu le-a purtat deloc – a purtat doar body-uri si pantaloni cu botosi).

Atasez celebra lista facuta de mine in noptile nedormite cand brotacul dansa in burta si eu cautam informatii de zor pe net:

  • patut bebe dimensiunea standard este 120/60 cm (eu am ales unul de lemn simplu cam la 200 de lei – super ok si rezistent – sunt pe site-urile de specialitate). La fel de bine pot fi folosite si patuturile gen pat de voiaj din material – dar obligatoriu sa aiba posibilitatea de ridicare nivel (la inceput bebe va stat mai sus in patut urmand ca, atunci cand mai creste, sa coborati nivelul saltelei). La patuturile din lemn recomand salteaua din cocos, sa fie tare – la cele din material stiu ca au ele ceva saltea incorporata dar cred ca merge sa cumparati si una suplimentara.
  • aleze – cuvant nou invatat in mamicie (le gasiti la supermarket – sunt niste protectii de pat si nu numai, pe o parte sunt cu plastic si pe cealalata sunt absorbante, dimensiuni 60/60cm); eu folosesc Seni, pachet de 30 de bucati – le puneti sub bebe cand il schimbati ca sa nu pateze masa de infasat sau prosopul – recomandare: ca sa nu consumati o aleza dupa alta (ca asa o sa faceti) puteti sa o taiati in patru – trebuie sa ajunga doar sub fundul bebelusului.
  • cearceaf patut- simplu, din bumbac 100% cu elastic sa stea intins si fix (intre el si saltea puteti pune o aleza intreaga. In cazul in care apar mici accidente sa nu se umezeasca salteaua. Eu am luat de la Ikea – simple, albe. La inceput nu o sa ai nevoie de diverse plapumi, asternuturi etc. Recomandarile citite pe babycenter.com dar si de la OMS sunt: ca in primele luni de viata si nu numai, in patut sa nu se gaseasca tot felul de lucruri gen perna (nu ii trebuie) plapumi groase, jucarii mari – exista riscul de sufocare mai ales la bebelusii care nu se stiu intoarce.
  • paturica calduroasa sau sac de dormit – am luat tot de la Ikea – sunt ok ca material si pret. Daca in casa sunt 22 de grade nu infofoli bebelusul! O paturica calduroasa sau sacul de dormit corespunzator anotimpului este suficient.
  • cadita pentru baie cu suport – daca nu vrei sa iti rupi spatele iei suport, daca nu, poti pune cadita in vana si te apleci sau stai in genunchi. Recomandare: sunt cadite cu termometru – la inceput te vei ghida dupa el, peste 3-4 luni o sa stii doar bagand mana in apa daca e ok temperatura sau nu. Dar la inceput e bine sa te ghidezi cu termometrul. Temperatura ideala pentru baie (a apei bineinteles) este intre 36 si 38 de grade. Brotacului meu nu ii placea la 36 de grade ci o vroia mai calda asa ca era undeva la 37/37.3 pentru el.
  • gel de spalat corp si par – aici e o intreaga dezbatere (pe net, grupuri, strazi si tari :)): ca nu sunt bune, ca sunt…o sa vedeti voi. Ce am luat eu din toate cele auzite a fost sa nu spal cu gelul respectiv bebele de fiecare data cand il schimbam si bineinteles spalam. Apa simpla era suficienta si foloseam gelul doar la baia generala cate putin asa, de spuma.
  • crema de corp – am folosit ulei de migdale presat la rece dar, mai apoi, deoarece brotacul a facut o frumoasa dermatita atopica am luat creme specifice ultra hidratante. Daca pielea bebelusului nu este uscata nu e necesar sa il ungeti/cremuiti de fiecare data dupa baie.
  • finet – alt cuvant nou in mamicie – sunt niste bucati de panza (cu care se pare ca ne infasau mamele pe noi) din bumbac 100% utile pentru: pus in cadita sa nu stea direct pe plastic, pus pe canapea, fotolii, pat daca il pui pe beb – sa nu stea direct pe ele ca deh, mai stau oameni, haine venite de afara etc; infasat in prima luna pentru linistire. Sunt bucati cam de 50/50cm – se gasesc in magazine specializate sau pe net.
  • tot de la Ikea am luat un set de 10 bucati de bumbac mici cam 20/20cm cu care e ok de spalat bebe
  • pampers – marime 1 si 2 ca bebe creste repede si una doua trece de la 1 la urmatoarea masura. La inceput consuma ca apucatul pampersii – la fiecare masa schimbi un scutec deci cam 8/9 chiar 10 pe zi. Cu timpul se va rari dar tot iti trebuie vreo 4/5 pe zi. Eu folosesc Pampers dar fiecare este liber sa aleaga ce doreste si se potriveste fundului de bebelus. La un moment dat ma tentase si ideea de scutec textil refolosibil dar, marturisesc, ca de lene si poate m-a speriat pretul initial (desi se amortizeaza in timp) am adandonat ideea.
  • crema protectie fund – eu folosesc Bepanthene dar am incercat la inceput si Sudocrem si pasta Petrini, atat ca brotacul se irita si doar Bepanthenul a functionat la el. Trebuie incercate toate trei si aleasa cea care functioneaza cel mai eficient.
  • masa infasat – eu am luat o saltea care se atasa pe patut dar, cum trebuia sa deplasez bebe in fundul gol pana la baie sa il spal, mi-am facut la comanda un suport pentru saltea de pus pe masina de spalat din baie. Citisem si aflasem si de la cursul Lamaze facut inainte de a naste ca e bine sa il speli la fund pe bebe cand il schimbi si nu sa folosesti servetelele umede (care cica au tot felul de substante). Servetele am folosit doar in situatii de maxima urgenta cand nu aveam o chiuveta unde sa il spal.
  • monitorizare bebe – aparatul ala walkie-talkie – eu l-am primit dar nu l-am folosit deloc – stand intr-un apartament destul de mic il auzeam pe brotac la prima miscare (lasam usor intredeschisa usa de la dormitor). E util daca te despart usi, camere, munti, rauri, paduri🙂.
  • prosoape cu gluga – foarte utile – iti trebuie vreo 4 (eu am luat de la Ikea la inceput doua si dupa ce au fost in repetate randuri udate de bebe spontan🙂 am mai luat doua ca sa fie).
  • scoica de transport in masina si carucior – scoica e necesara/obligatorie daca mergi cu masina, caruciorul la alegere – eu am folosit mai mult SSC la inceput dar cand bebe a inceput sa stea in fund am luat si un carucior sport mai ieftin.
  • cantar bebe – necesar in primele luni (digitalul este cel mai ok) – vei fi obsedata de cantarit bebe – dupa care o sa vezi ca se dezvolta bine, este vesel si sanatos vei uita de cantar (poti atunci sa il vinzi sau sa-l dai mai departe la o viitoare mamica)
  • un termometru de camera care sa iti spuna si temperatura si umiditatea – gasesti la pret bun pe net. Temperatura ok pentru bebe este intre 18-22 grade, umiditatea undeva la 60%.
  • umidificator – nu este neaparat necesar – ia termometrul de mai sus, vezi care e umiditatea si vezi daca nu se poate regla cu un vas cu apa pus in camera sau o carpa umeda. Noi am luat unul si sta frumos de bibelou.
  • perna pentru alaptat – foarte utila, te sustine si il sustine si pe bebe.
  • e bine sa ai in casa Paracetamol supozitoare pentru bebe vreo 5 bucati sau ca alternativa Nurofen sirop. Sa ai nu sa si folosesti!🙂 Vigantolul=vitamina D, betigase urechi cu opritor, ser fiziologic, fase sterile, spirt doar pentru bont (buric), Baneocin pudra (tot pentru bont).
  • pentru colici sunt mai multe variante vezi ce iti recomanda medicul de familie.
  • forfecuta unghii bebelusi, perie par moale
  • termometru bebe – recomandarea medicilor e unul rectal. Eu am primit unul care ia temperatura pe frunte si este ok. Temperatura bebelusului este mai mare deci daca merge pana la 37.5 inca este ok. De la 38 cica trebuie sa ne speriem putin.
  • pompa de san optionala – daca alaptezi si ai surplus de lapte este utila. (in acest caz si pungulite pentru depozitat laptele). La fel tampoanele pentru sani sunt utile.
  • pompa nas – noi folosim para simpla. Parerile majoritare spun ca batista bebelusului este cea mai ok. Noi nu avem.

Cam astea mi-au fost mie pe lista si le-am avut inainte de a se naste bebe. Ulterior am completat dupa necesitati cu geanta, aparat aerosoli (pe care inca nu l-am folosit ca brotacul nu a fost racit), o lampa de veghe sa nu ma lovesc noaptea de mobile cand mergeam sa il schimb.

Probabil unele mamici o sa mai aiba nevoie de sterilizator, incalzitor biberoane, suzete. La noi nu a fost cazul. Bebe a supt la san iar suzeta o considera o jucarie draguta si atat.

Jucarii nu trebuie la inceput. Nou-nascutul doarme mai tot timpul si nici nu vede prea bine – doar 20 de cm. Va deveni interesat de abia pe la 2 luni cand am cumparat un carusel muzical. Dar asa am facut noi – nimic nu obliga la nimic🙂.

Daca am uitat ceva am sa completez ulterior. Hainutele necesare intr-un post nou😛.

Sper ca va este utila lista! Si nu intrati in panica!

Leave a Reply

